Milyonlarca kişiyi ilgilendiriyor! Vergide e-tebligat zorunluluğu genişletildi
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 11 Ekim 2026 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan tebliğle, vergi işlemlerinde elektronik tebligat uygulamasının kapsamı genişletildi. Yeni düzenleme doğrultusunda, belirlenen şartları taşıyan vergi mükelleflerinin bildirimlerini elektronik ortamda alması zorunlu olacak.
Uygulamayla birlikte vergi daireleri tarafından gönderilen tebligatların dijital ortamda iletilmesi ve mükelleflerin kendilerine yönelik bildirimleri internet üzerinden takip edebilmesi amaçlanıyor.
E-tebligat zorunluluğu kimleri kapsıyor?
Yeni düzenleme, farklı alanlarda faaliyet gösteren çok sayıda vergi mükellefini ilgilendiriyor. Tebliğe göre elektronik tebligat sistemine dahil olması gereken gruplar arasında şu kişiler ve işletmeler bulunuyor:
- Kurumlar vergisi mükellefleri ve şirketler,
- Ticari faaliyetlerinden gelir elde eden ve gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri,
- Tarımsal faaliyetleri nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen çiftçiler,
- Mesleki kazançları üzerinden gerçek usulde vergilendirilen serbest meslek sahipleri,
- Kollektif şirketler ve adi komandit şirketler,
- Özel Tüketim Vergisi Kanunu kapsamında belirli araçların ilk iktisabında adına tescil işlemi yapılan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller.
Böylece düzenlemenin kapsamına yalnızca şirketler değil, belirli şartları karşılayan bireysel vergi mükellefleri de giriyor.
Sisteme kayıt yaptırmak için son tarih ne zaman?
Tebliğ yayımlanmadan önce elektronik tebligat sistemine kaydolmuş mükelleflerin yeniden başvuru yapmasına gerek bulunmuyor.
Daha önce sisteme dahil olmayan ve elektronik tebligat kullanması zorunlu tutulan kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kollektif ve adi komandit şirketlerin ise tebliğin yayımlandığı tarihi izleyen ayın sonuna kadar kayıt işlemlerini tamamlaması gerekiyor.
Bu kapsamda belirtilen mükelleflerin, yükümlülüklerini yerine getirebilmek için başvuru süresini takip etmeleri önem taşıyor.
E-tebligat başvurusu nereden yapılacak?
Elektronik tebligat sistemine kayıt işlemleri iki farklı yöntemle gerçekleştirilebilecek. Mükellefler, bağlı bulundukları vergi dairesine başvurabilecekleri gibi işlemlerini Dijital Vergi Dairesi üzerinden internet ortamında da tamamlayabilecek.
Dijital ortamdan başvuru yapanların, sistemde belirtilen e-posta ve/veya kısa mesaj (SMS) doğrulama işlemlerini gerçekleştirmesi gerekiyor. Aktivasyonun tamamlanmasıyla birlikte elektronik tebligat sisteminin kullanımı mümkün olacak.
Vergi bildirimlerine e-Devlet üzerinden ulaşılabilecek
Yeni düzenlemeyle birlikte mükellefler, kendilerine gönderilen elektronik tebligatları Dijital Vergi Dairesi ve e-Devlet Kapısı üzerinden görüntüleyebilecek.
Dijital Vergi Dairesi şifresi bulunan kişiler ve işletmeler, kullanıcı bilgileriyle sisteme giriş yaparak kendilerine iletilen bildirimlere ulaşabilecek. Dijital Vergi Dairesi şifresi bulunmayan gerçek kişiler ise e-Devlet üzerinden kimlik doğrulaması yaparak sisteme erişim sağlayabilecek.
Vergi mükelleflerinin bildirimleri düzenli kontrol etmesi gerekiyor
Elektronik tebligat uygulamasının genişletilmesiyle vergi işlemlerinin dijital ortamda yürütülmesi daha geniş bir mükellef kitlesini kapsayacak. Sisteme dahil olması gereken vatandaşların kayıt yükümlülüklerini zamanında yerine getirmeleri ve kendilerine gönderilen bildirimleri düzenli olarak kontrol etmeleri önem taşıyor.
Özellikle çiftçiler, esnaf ve serbest meslek sahipleri başta olmak üzere vergi mükelleflerinin, kendilerini ilgilendiren yükümlülükleri ve başvuru tarihlerini yayımlanan tebliğ üzerinden kontrol etmeleri gerekiyor.
Kaynak:Şırnak Haber 73

Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.